Het landschap van bedrijfswagens is aan het veranderen, en snel ook. Als eigenaar van een diesel bestelwagen die regelmatig steden bezoekt voor lekdetecties, sta ik voor een belangrijke beslissing. De aanschaf van een elektrische bestelwagen lijkt een verstandige keuze, maar de kosten zijn aanzienlijk. Wat moeten eigenaren van bedrijfswagens doen als ze voor dezelfde keuze staan? En wanneer is het beste moment om een nieuwe bestelwagen aan te schaffen om extreme kosten in 2025 te voorkomen?
De wereld om ons heen evolueert, en bedrijfswagens zijn geen uitzondering. Vanaf 1 januari 2025 krijgen gemeenten de bevoegdheid om zero-emissiezones (ZE-zones) aan te wijzen, waar vervuilende bestelbussen en vrachtwagens niet meer mogen rijden. Deze maatregel is bedoeld om de fijnstof- en CO2-uitstoot in steden te verminderen, en het tempo waarin dit gebeurt, is indrukwekkend. Het Klimaatakkoord stelt dat minstens 30 Nederlandse steden tegen 2025 een ZE-zone moeten hebben, en momenteel overwegen al 65 steden om een milieuzone in te voeren.
Wat betekent dit voor eigenaren van bedrijfswagens? Allereerst moeten alle nieuwe vracht- en bestelauto’s die na 1 januari 2025 worden geregistreerd, emissievrij zijn om in een ZE-zone te mogen rijden. Euro 5-norm voertuigen zullen vanaf 2027 worden geweerd, terwijl Euro 6-norm voertuigen vanaf 2028 niet meer welkom zijn in ZE-zones. Deze veranderingen dwingen bedrijven om hun wagenpark te heroverwegen en te investeren in schonere voertuigen.
Maar de kosten van deze overgang zijn niet te verwaarlozen. Een bestelauto op fossiele brandstof zal vanaf 2025 maar liefst 38% duurder zijn, wat neerkomt op een gemiddelde prijsstijging van meer dan €11.000 per bedrijfsauto. Bovendien zal de grijskentekenregeling voor ondernemers in 2025 verdwijnen, waardoor de financiële druk op bedrijfseigenaren verder toeneemt.
Voor veel kleine bedrijven zijn elektrische bestelwagens momenteel echter onbetaalbaar. Hoewel er al elektrische bussen op de markt zijn, zijn deze vaak niet geschikt voor vakmensen die een rijdende werkplaats nodig hebben. Gelukkig wordt verwacht dat er de komende jaren meer geschikte modellen op de markt zullen komen, maar tot die tijd staan eigenaren van bedrijfswagens voor een moeilijke keuze.
Comments